10 november 2015

Decennialang zijn wetenschappers al bezig met onderzoek naar het fenomeen onsterfelijkheid. Vooraanstaande professoren krijgen steeds meer ‘grip’ op de oorzaak van sterfelijkheid. Stel je voor wat onsterfelijkheid betekent voor de wereld en de wereldeconomie. Is onsterfelijkheid een kans…of een regelrechte bedreiging? En hoever zijn we al…?

Onderstaand  een interview met ondernemer en auteur Ewout Strijker, auteur van zijn debuutthriller  ‘HET INPRENTUM’.

Ewout heeft afgelopen weekend als ‘Meppeler auteur’ zijn eerste exemplaar overhandigd aan de inmiddels ‘eeuwenoude’ Sinterklaas, tijdens de landelijke intocht in deze stad.

‘HET INPRENTUM’
Ewout Strijker is ondernemer en auteur. Vanuit zijn achtergrond en interesse heeft hij zich uitgebreid en diepgaand verdiept in ‘het geheim achter onsterfelijkheid’. Hij heeft geleerd dat wetenschappelijke ontwikkelingen op dit terrein vele malen verder zijn dan we denken. Hij heeft dit ‘spannende onderwerp’ vertaald in een bloedstollende en realistische debuutthriller ‘Het Inprentum’, gebaseerd op feiten en uiteraard een vleugje fictie. Zijn visie op de hierboven gestelde ‘kansen en/of bedreigingen’ komen terug in zijn boek.

Hoe kwam je erbij om onderzoek te doen naar ‘onsterfelijkheid?
“Ik ben schrijver en als ondernemer actief in de wereld voor financiële dienstverlening. Ik heb daarnaast een wetenschappelijke achtergrond en interesse. Het fascineert me om te zien hoe ‘van buiten komende disrupties’ bepaalde branches duurzaam ontwrichten. Ik heb ooit geleerd dat je beter zelf de grootste bedreiging voor je bedrijf kunt bedenken dan dat een ander dat doet. Daar hou ik me dan ook veel mee bezig. ‘Onsterfelijkheid’ zou een mega impact hebben op markten die afhankelijk zijn van ‘sterfelijkheid’ realiseerde Ik me. Denk bijvoorbeeld aan de miljardenindustrieën 'levensverzekeringen, uitvaart, gezondheidszorg en farmacie'. Onsterfelijkheid zou het einde kunnen betekenen voor deze bestaande economieën. De ontwikkelingen op dit terrein gaan veel sneller en verder dan bij de meesten bekend is. Ik ben in 2012 feitenonderzoek gaan doen en heb veel gelezen over wetenschappelijke ontwikkelingen op dit terrein. Ik was verbaasd over wat ik las.

Kunnen we onsterfelijk worden?
Onsterfelijkheid is niet ‘nieuw’. Er bestaan ‘onsterfelijke’ cellen. Er is zelfs een kwallensoort met de onuitsprekelijke naam ‘turritopsis nutricula’, die als onsterfelijk wordt beschouwd. In plaats van te sterven blijkt deze kwal te verjongen.
Onderzoeker Dr. Terry Grossman stelt verder bijvoorbeeld dat we onze genetische code in 2050 kunnen herschrijven. Ray Kurzwell (Wet van Kurzwell) gelooft in nanotechnologie. De ontwikkeling van nanotechnologie gaat gigantisch snel en het is volgens Kurzweil niet ondenkbaar dat de mens rond het jaar 2040 niet meer biologisch kan sterven.
Celbioloog Bruce Lipton heeft meer dan 20 jaar lang onderzoek verricht naar de invloed van onze hersenen op ons DNA. De resultaten zijn verbazingwekkend.
Aubrey de Grey, Brits biomedisch gerontoloog en bio-informaticus aan de afdeling genetica van de Universiteit van Cambridge, stelt dat mensen over enige tijd al 1.000 jaar oud kunnen worden;
Heb je wel eens gehoord van ‘cryonisme’? Mensen kunnen zich al laten invriezen in de verwachting ooit wakker gemaakt te worden door de mensen uit het jaar 2100 of nog verderop. En ze verwachten niet alleen dat hun dood wordt teruggedraaid, maar ook hun doodsoorzaak.
Kortom, ‘onsterfelijkheid’ is een gebied waar wetenschappelijke ontwikkelingen een exponentieel karakter hebben.”

Waar gaat Het Inprentum over?
“De hoofdrolspelers Leon Witters en Vladimir Djostov hebben 4 jaar in het grootste geheim gewerkt aan een baanbrekend wetenschappelijk experiment. Na 3,5 jaar onderzoek in een geheime bunker in The University of Texas in Dallas zijn ze in staat om menselijke lichaamscellen – en daarmee mensen – binnen 22 minuten onsterfelijk te maken. Ze hebben – in afwijking van andere onderzoeken - ontdekt dat de oorzaak van sterfelijkheid ligt in het brein. Na een gewelddadige inbraak bij Leon thuis, wordt het hem en Vladimir duidelijk. Ze krijgen te maken met twee wereldwijd opererende criminele organisaties. ‘Onsterfelijkheid’ vormt aan de ene kant de grootste bedreiging voor de farmaceutische en medische miljardenindustrieën, maar is aan de andere kant miljarden waard! Er ontstaat een wereldwijde klopjacht en een race tegen de klok.
Ze moeten uit handen zien te blijven van de nietsontziende Kondor Group, de FBI en de gehaaide meedogenloze moordenaar ‘The Hawk’. Wanneer ze namelijk te laat op de Anacapa Islands zijn is het te laat. Leon’s beste vriend blijkt zich ineens vreemd te gedragen.”

Is onsterfelijkheid de oplossing?
“Haha, lees vooral het boek en vorm je eigen oordeel.”

Dan Brown
Ewout heeft met name zich laten inspireren door Dan Brown.
“Niet alleen vanwege de verhaalsopbouw en zijn schrijfstijl, maar vooral de gedetailleerde beschrijving van de locaties en situaties spreken me aan. Feiten en fictie lopen door elkaar. Dat maakt het geloofwaardig. Het is ‘controleerbaar’’. De feiten kloppen. Daar hou ik van. ‘Het Inprentum’’ speelt zich af in Nederland, België en in de Verenigde Staten. Denk aan New York, Dallas, Miami, Las Vegas en L.A.. Ik reis veel met mijn gezin. Ik ken de beschreven locaties goed. Je zou route waarlangs het verhaal zich afspeelt, zelf kunnen afleggen. Net als bij Dan Brown.”

Komt er een vervolg?
“Ik heb de smaak wel te pakken. Ik heb wel managementboeken geschreven, maar dit is mijn eerste thriller. Ik moet je zeggen dat ik dit wel erg gaaf vind om te doen. Ben al bezig met een nieuwe thriller. Of dat een vervolg is, laat ik hier nog even in het midden. Dat houdt de spanning erin.”

Het Inprentum
Uitgever: Schrijverspunt
ISBN/EAN:9789462661493
Pagina's : 344